Instagram repost og deling – Undgå ulovlig kopiering
Instagram er på rekordtid, blevet verdens største katalog med fotos. Du kan nærmest finde billeder af alt på Instagram, hvis du blot benytter de rigtige #hashtags – nøgenhed er dog en undtagelse, omend det forefindes.
Og flere og flere lever af Instagram, fordi de promoverer produkter, services eller brands – de såkaldte influencers.
Da flere og flere firmaer har fået øjnene op for Instagrams store potentiale i forhold til branding og promovering, er kvaliteten af fotos, illustrationer og videoer steget markant hos både den almene bruger, men især hos influencers og brands.
Det store udvalg af billeder, frister desværre mange firmaer, fordi det er en let måde, at få adgang til godt materiale – dog har Instagrams indstillinger gjort det besværligt at kopiere fotos, hvorfor den største kopiering sker på selve Instagram platformen.
Hvad betyder repost på Instagram?
På Sociale medier er der normalt en knap eller en funktion, hvorved andre kan dele indhold, som en person eller firma lægger online. Læs mere om ophavsret på Sociale Medier her.
På Facebook er der DEL knappen.
På Twitter kan du Retweet via denne funktion.
På Pinterest kan du dele i grupper og på vægge via dele funktionen.
På Instagram er der ingen dele funktion! Og her menes bogstaveligt ingen delefunktion!
Du kan dog via forskellige apps, som du kan downloade, lave såkaldte reposts af et indlæg på Instagram.
Rent praktisk sker der det, at det ønskede billede bliver postet på din profil, således dine følgere kan se det, like det og skrive kommentarer til det. Nogle apps laver et lille logo i hjørnet af billedet, således alle let kan se, hvem billedet er repostet fra.
Nogle apps deler kun billedet på din profil, imens andre også deler den oprindelige tekst og hashtags.
Fælles for alle apps er dog, at du kan tilføje din egen tekst til billedet, hvori det selvfølge er god stil, at du tagger og dermed krediterer den oprindelige ophavsmand.
Se et eksempel her fra Cosmos Co – Cossy Instagram profilen.
Som det tydeligt fremgår nede i venstre hjørne, så er billedet Repostet fra profilen Dittekjeldsteen af Cosmos Co & Cossy.
Dermed ligger billedet nu på begge profiler, selvom det oprindeligt var Dittekjeldsteen, som tog billedet og publicerede det.
Så helt lavpraktisk er det at reposte det samme som, den dele funktion, som du kender fra andre sociale medier.
Hashtag og rettigheder?
Instagram er bygget sådan op, at søgefunktionen foregår via såkaldte #hashtags. Det vil sige ord, som er markeret med # foran selve ordet, som posteren forbinder med selve billedet.
Hvis vi tager udgangspunkt i billedet længere oppe, så er der brugt hashtags, som forbindes med de viste produkter. F.eks #lipbalm #handcreme #handcream #cossy #cosmoscocossy #håndpleje #hudpleje mm.
Instagram samler så alle fotos med et hashtag, f.eks #lipbalm i en gruppe, hvorved den søgende kan se alle de fotos, hvor hashtagget #lipbalm er blevet benyttet
Her vil du opleve, at der er relevante billeder og opslag, men også at der er mange irrelevante, hvor nogen blot prøver at få trafik, fordi et givent hashtag er populært og meget brugt.
Hvis en person bruger et hashtag på instagram, lad os holde os til billedet længere oppe og tage udgangspunkt i #Cossy, så giver denne brug ikke brandet ret til at reposte eller benytte billedet, uden der er lavet en aftale med ophavsmanden.
Dette er uanset, hvordan og hvorledes. Et hashtag kan ikke opfattes som en brugsret – læs artiklen om brugsret her – og det er her mange firmaer går galt i byen.
Det hele bliver en smule mere kompliceret, når det bliver konkurrenter eller to firmaer. For Firma A må f.eks ikke benytte Firma Bs navn eller kendetegn, som et hashtag i forsøget på at opnå trafik fra de brugere, som søger på det givne hashtag.
Det er ikke en overtrædelse af Ophavsretsloven, derimod er det en mulig overtrædelse af Varemærkeloven, eller som minimum Markedsføringsloven, og det er to love, som er dyre at overtræde.
Så brug hashtags med omtanke, og lad vær med at reposte eller bruge billeder, blot fordi en bruger har benyttet dit brand eller firmanavn som hashtag til hans/hendes billede.
Sådan reposter du korrekt
Hvor det på Facebook er lovligt at dele, og det på Twitter er lovligt at retweet et opslag – under forudsætning, at du overholder anden lovgivning – så er det ikke lovligt at reposte på Instagram, med mindre du har tilladelse til dette.
Ej heller hvis personen eller firmaet har lagt et billede op, hvor din profil eller firma har fået et mention – @profilnavn – eller hvis du er nævnt i et hashtag, typisk er det et mærke, som er nævnt.
For imodsætning til de andre sociale medier, hvor delinger og retweets forsvinder, hvis det oprindelige opslag slettes, så sker det samme ikke på Instagram. Og dermed mister ophavsmanden kontrollen over værket, hvorved der ikke længere er tale om en lovlig deling uden samtykke.
Derfor er det vigtigt, at du spørger om lov, før du vælger at reposter andres opslag!
Hvis du ikke gør dette, er det faktisk at betragte som en publicering, hvorved du foretager en ulovlig kopiering som krænker modpartes ophavsret.
Og det koster altså betaling af et vederlag for ophavsretskrænkelsen.
Instagram Stories og repost?
Et nyere element på Instagram er Instagram Story, en kort film, enten som film eller et printscreen, som kan ses, hvis du klikker på profilens profilbillede – det kræver der er en story online, før den åbner op.
Stories er blevet et kæmpe hit, fordi brugerne lettere kan dele hverdagens ting og sager i form af videoer, og disse er KUN online i 24 timer, med mindre du samler dem i en mappe på profilen.
I modsætning til billederne på Instagram, har Instagram – Facebook gjort det, at stories kan deles via en delefunktion, såfremt profilen er tagget i en story. Her er det ikke noget med et hashtag, profilen skal tagges med @profilnavn.
Da Instagram har indsat denne dele funktion i systemet, har ophavsmanden stadig den fulde kontrol over filmen, så længe den deles via funktionen, og dermed følger delingen de andre måder, som er kendt fra DEL på Facebook, Retweet fra Twitter mm.
Så det er 100% lovligt at dele stories, hvor profilen er tagget, ihvertfald i forhold til ophavsretsloven.
Der kan dog være store udfordringer i forhold til især Markedsføringsloven, hvorfor anbefalingen herfra er, at du altid spørger om lov, før du deler noget. Så slipper du nemlig for problemstillinger, hvor nogen føler sig krænket på den ene eller anden måde.
Og i den forlængelse er det jo ligeledes vigtigt at påpege, at en bruger kan tage printscreen af anden brugers værk, som han/hun så har tilladelse til at dele i en story. En sådan tilladelse har du ikke, dvs jævnfør loven kan du dele en story lovligt, men brugen af ophavsmandens værk vil stadigvæk være en overtrædelse af Ophavsretsloven, fordi du ikke har ret til at bruge værket af Ophavsmanden.
Dette scenarie kan blive endnu mere kompliceret, hvis en person har taget en film eller et billede, og givet en anden person lov til at poste det. Herefter deles den Story af en tredjepart, som tagger dit firma.
Spørg derfor ALTID om lov, så undgår du en masse trælse situationer, som kan være skadelige for din virksomhed.
Gode råd til lovlig repost
Herunder er listet, hvordan du lovligt kan reposte andres materiale på Instagram, og samtidig overholde loven.
- Spørg om lov – Du skal altid spørge om lov til at reposte andres billeder, uanset hvad de skriver eller bruger af tags eller hashtags.
Uden en brugsret til billedet, er det en krænkelse af ophavsmandens rettigheder. Læs om brugsret her. - Brug en god app – Det er et godt råd, at bruge en af de apps, hvor der fremgår i hjørnet af billedet, hvem det er repostet fra. Det er god stil, ligesom ophavsmanden krediteres for sit arbejde. Læs om kreditering her.
- Tag ophavsmanden – Det er god stil ligeledes at tagge eller mention profilen, hvorfra du har repostet billedet, hvorved denne får sin fortjente opmærksomhed.
- Skriv en god tekst – Det er dårlig stil at benytte andres tekster, når du reposter, så brug lidt tid på at skrive en unik og god tekst til det repostede opslag, således det bærer tydeligt præg af, at teksten stammer fra din profil eller dit firma.
- Tag betaling / betal for brugen – Det bliver mere og mere almindeligt, at personer eller influencer på Instagram kræver betaling, hvis du skal reposte deres fotos. Her er det god stil, at betale et fair beløb for din brug af værket, med mindre du har fået lov til at benytte det gratis mod at tagge ophavsmanden.
Hvis du ikke følger ovenstående praksis, kan du godt være forberedt på, at der er risiko for, at du bliver mødt med krav om betaling af et fair vederlag for dit uberettigede brug af et foto.
Som instagramer kan du være glad for, at fotos fra Instagram er beskyttet mod kopiering via højre klik, ligesom billederne ikke fremgår af søgermaskinerne, så som Google Billedsøgning eller Bing.
Dermed er det lidt svære at finde og kopiere billeder, end det er, hvis man bruger Google.
Men krænkelser sker, og de sker oftere og oftere i takt med, at det bliver lettere at spore disse, ligesom flere og flere bliver bekendt med loven, hvorved de forfølger krænkelsen.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!