7 råd til at beskytte din blog/hjemmeside imod kopiering

7 måder at minimere kopieringer fra dit website

Kopiering foregår i stor stil, og det selvom flere og flere har forstået, at det er skadeligt at kopiere tekster, fordi der opstår DC – duplicate content (læs mere om DC her), så findes problemet stadigvæk. Ved billeder, fotos og illustrationer er de fleste ikke opmærksomme på, at der er samme problematikker, som ved tekster. Og derfor er kopieringer af fotos, billeder og illustrationer et kæmpe problem idag, som blot vokser og vokser.

Det er let at kopiere noget fra et andet firmas / en anden persons hjemmeside, da det tager 5-20 sekunder, hvorimod det at skabe et originalt værk i form af en tekst eller et foto, ofte tager mange timers forberedelse og arbejde.

Selvom du muligvis har den holdning, ligesom mange andre, at dine værker er skabt af dig, og at det er kopisterne, som er problemet, er du nok nødtil at forberede dig på, at du er nødtil at lave nogle justeringer på dit website, blog eller webshop, for at undgå at blive kopieret i fremtiden, eller ihvertfald for at mindske risikoen for, at du bliver kopieret.

Herunder finder du en liste med 10 gode råd til, hvordan og hvorledes du kan forsøge at reduceret risikoen, uden at du skal bruge meget tid og ressourcer på dette.

 

1. Drop ©! Skriv en tekst eller artikel i stedet

Langt de fleste hjemmesider har et copyright tegn eller symbol = © stående et eller andet sted, oftest i footeren.

Det er der nu heller intet galt i, problemet er bare, at ingen forstår hvad dette symbol betyder, eller hvad sætningen “copyright – ophavsret på indholdet”. Og det er en problemstilling, som du er nødtil at forholde dig til, som website ejer.

For hvis dine konkurrenter eller andre erhvervsdrivende ikke ved, hvad symbolet betyder, hvorfor så overhovedet have det på siden? Om du har et © eller ej, det ændre ikke ved, at du er ophavsmanden og har rettighederne til de værker du har skabt i form af tekster, artikler, guides, fotos, billeder, illustrationer, videoer mm.

Skriv derimod en kortere tekst, hvori du forklare, hvordan og hvorledes. Et eksempel på sådan en tekst finder du i sidebaren på denne side. En kort, præcis og informativ tekst, for fortæller den besøgende, hvordan og hvorledes.

Har du tid, og er du lidt cool, laver du en hel side på dit site omkring dette. Det kunne f.eks være en udvidelse på din “Om os” side, eller en hel separat side, som kun omhandler ophavsretten til dine værker.

Fordelen ved at lave en hel side er, at du kan gå mere i dybden, og på den måde forebygge, at der opstår krænkelser af din ophavsret. Ligeledes kan du fortælle private, hvordan og hvorledes de linker eller citere dine tekster korrekt. Det er win-win, især hvis du får links fra andre relevante sites!

En popup box er også en mulighed, dog er det dumt, hvis du benytter samme tiltag til f.eks nyhedsmails.

 

2. Brug signatur eller logo på billeder!

En god måde at beskytte et foto, er ved at tilføje en signatur eller logo. Det løser ikke problemet med kopiering, da det ofte er let at fjerne, men såfremt modparten gør dette, har denne redigeret i fotoet, hvorved du er berettiget til godtgørelse.

Og i og med at en potentiel krænker skal til at bruge tid på at fjerne signaturen eller logoet, får det mange til at finde andre fotos at bruge. Dvs du undgår at blive kopieret, det går derimod ud over en anden.

En god måde at gøre dette på, er som f.eks Anne-Katrine Schelde fra Madenimitliv.dk.

Hun har indsat en næsten usynlig signatur nede i højre hjørne.

Klik på fotoet, hvis du vil se det i fuld størrelse. Der er det tydeligere at se signaturen.

 

3. Brug mere eller mindre skjulte vandmærker

En anden måde er at benytte vandmærker. Vandmærker fylder ofte større dele af fotoet, og det beskytter i langt højere grad fotoet imod kopiering.

Du kender det f.eks fra vandmærker fra Shutterstock eller andre foto services.

Vandmærker kan være problematiske i f.eks webshops, da de generer mere mere end de gavner. Vandmærket er ganske enkelt forstyrrende for øjet, og alle tests viser at konverteringsraten falder, når en webshop bruger mere eller mindre synlige vandmærker.

Derfor skal du nøje overveje, om vandmærker er løsningen for dig.

Læs vores guide til usynlige vandmærker her. Det virker dog næppe imod kopiering, men det gør det lettere at bevise, at fotoet tilhører dig, hvis nogen kopierer det!

 

4. Programmer som krediterer automatisk (løser ikke alle problemer)

Der findes mange plugins, programmer og scripts, som laver en kreditering til din hjemmeside inkl et link, såfremt en person kopierer en tekst. Det er dog værd at påpege, at disse kun virker på tekster.

Den type plugins, programmer og scripts er ret effektive, men hvis krænkeren er bare lidt opmærksom, bemærker vedkommende hurtigt kreditering, og den er desværre meget let at slette.

Derfor beskytter det ikke dit site særlig godt imod krænkelser, og min erfaring siger, at 1 ud af 20 krænkelser resulterer i et link og en kreditering. Det er selvfølgelig også værd at tage med, men det giver stadigvæk et problem i de foregående 19 kopierings sager.

Du bør derfor ikke kun benytte dette råd, men mere have det med som en ekstra backup til de andre gode råd.

 

5. Skriv dit firmanavn eller hjemmesidenavn regelmæssigt

Et andet smart trick, som ikke bør anvendes alene, men sammen med flere af rådene på denne side, er at nævne sit firmanavn eller hjemmeside navn jævnligt i tekster.

Tager vi udgangspunkt i denne side, vil det betyde, at navnet Not Allowed skulle bruges jævnligt i denne artikel.

Dette råd er meget let at føre ud i livet, men det skal gøres med stil, således læseren ikke bliver generet eller irriteret over, at du nævner dit firmanavn eller hjemmesidenavn hele tiden. Tænk derfor meget nøje over, hvor ofte og i hvilke sammenhænge, du anvender det!

Hos Not-Allowed.dk har vi besluttet, at vi i vores artikler, ikke vil skrive firmanavnet hele tiden, fordi det er mere forstyrende, og det gør faktuelle artikler mindre faktuelle i manges øjne. Det er et valg, som vi har truffet, og sådan er og bliver det.

I de andre tekster på siden, nævnes Not Allowed jævnligt, uden at det bliver for meget.

 

6. Del dine problemer offentligt

Det er vigtigt at slå fast, at jeg ikke opfordre til, at du skal hænge evt krænkere ud, fordi de har dummet sig og kopieret dine tekster eller fotos. For det har næppe den ønskede effekt, nærmest tværtimod.

Derimod bør du f.eks lave updates på Facebook, finde spalteplads i nyhedsbrevet, eller skrive det på Twitter, G+, LinkedIn mm, når du er udsat for krænkelser.

På den måde gør du både konkurrenterne, men også dine kunder opmærksomme på problemet, og hvis du er heldig, begynder dine kunder at give dig besked, hvis de støder på flere krænkelser online.

Men vigtigst af alt, så gør du konkurrenterne opmærksomme på, at du ikke acceptere krænkelser af din ophavsret, samt at du tager action, såfremt denne bliver misbrugt. Signalværdien kan medføre, at flere af dine konkurrenter begynder at tænke sig om, før de bliver fristet til at kopiere dine værker.

 

7. Så højreklik fra på dit site (kan ikke altid anbefales)

Du kan via simple scripts slå højre klik på billeder fra, samt slå muligheden for at kopiere en tekst fra, eller dvs i begge tilfælde gør du det mere besværligt, men det er altså ikke umuligt at gøre.

I nogle sammenhænge er dette en fordel og smart, fordi det får mange til at tænke sig om, før de skal til at bruge ekstra tid på at kopiere dine værker. I andre sammenhænge kan det være en katastrofe. F.eks bliver du næppe citeret på blogs, i medier eller andre steder, hvis din tekst ikke kan kopieres, og dermed let anvendes som citat.

Dine billeder bliver heller ikke anvendt i medierne eller relaterede steder, hvis de er svære at kopiere. Det kan være en ulempe, hvis du f.eks driver en webshop.

Så inden du tilføjer dette tiltag til dit site, skal du lige have gennemtænkt det hele. For der er både fordele og ulemper! Og har du en større blog, f.eks en madblog, hvor mange låner og deler dine opskrifter, vil det være en katastrofe, hvis f.eks teksten ikke kan kopieres. Dermed går du glip af mange låne-delinger med dertilhørende links retur til dit site.

Så brug denne mulighed med stor omtanke, for i nogle brancher/nicher, er dette tiltag mere skadeligt end det gavner!

 

 

Generelt er det svært at beskytte noget online imod kopiering, da der idag er mange værktøjer og muligheder for, at kopiere dine værker. Men jeg vil til hver en tid anbefale, at du som minimum benytter de første 2-3 råd, da de er lette at tilføje til din blog eller hjemmeside, og de har altså en forebyggende værdi.

Bliver du kopieret efter du har fulgt disse par tips, kan du være 100% sikker på, at du alligevel ville være blevet kopieret, og så må du tage sagerne derfra, enten via dialog eller retssager.

 

Har du spørgsmål eller kommentarer, kan du stille dem i kommentarfeltet herunder 🙂

 

 

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Deltag i samtalen?
Del dine tanker!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *