Stjålet billed eller tekst anvendt i et nyhedsbrev

nyhedsbrev-nyhedsmail-ophavsret

Foto: “FreeImages.com/Agne Kveselyte”

 

Kan ophavsretten krænkes i en nyhedsmail?

Du har brugt rigtig lang tid på et billed, et foto, en illustration eller en tekst, og pludselig finder du ud af, at andre har benyttet dit værk i en nyhedsmail. Men er det en ophavsretskrænkelse, eller er det bare sur røv, at andre har fundet en smart metode, hvorpå de omkostningsfrit kan udnytte dit værk?

Det spørgsmål har vi fået stillet en hel del gange på det sidste, og derfor kommer her et indlæg omkring nyhedsbreve og ophavsretkrænkelser. For kan din ophavsret blive krænket? Og kan du krænke andre, når du sender nyhedsbreve ud, hvis du ikke tænker dig om?

For at finde ud af, om det er muligt at krænke ophavsretten, er vi nødtil at kigge nærmere i Lov om Ophavsret. Nærmere bestemt §2.

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden teknik.

Stk. 2. Som eksemplarfremstilling anses enhver direkte eller indirekte, midlertidig eller permanent og hel eller delvis eksemplarfremstilling på en hvilken som helst måde og i en hvilken som helst form. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at værket overføres på indretninger, som kan gengive det.

Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når

1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller på anden måde spredes til almenheden,

2) eksemplarer af værket vises offentligt, eller

3) værket fremføres offentligt.

Stk. 4. Som offentlig fremførelse efter stk. 3, nr. 3, anses også

1) trådbunden eller trådløs overføring af værker til almenheden, herunder udsendelse i radio eller fjernsyn og tilrådighedsstillelse af værker på en sådan måde, at almenheden får adgang til dem på et individuelt valgt sted og tidspunkt, og

2) fremførelse i en erhvervsvirksomhed, der finder sted for en større kreds, som ellers måtte anses som ikke-offentlig.
Lov om ophavsret

 Som du kan se i paragraffen herover, er der flere steder, hvor der er understreget noget. Lad os tage disse understregninger slavisk, så du forstår sammensætningen.

§2 siger kort og simpelt fortalt, at som ophavsmand har du alle rettighederne til værket, dvs du må gøre med værket hvad du ønsker, men det må andre ikke uden din tilladelse. Der er dog få undtagelser til denne paragraf, men dem undlader vi lige pt, for ellers bliver det forvirrende. I langt de fleste sager, spiller disse undtagelser nemlig ingen rolle.

§2 stk 2 siger, at værket kan fremstilles/publiceres på en hvilken som helst måde, og i hvilken som helst form, hvilket vil sige, det gælder alle platformer og publicerings muligheder, som gør værket tilgængelig for andre.

§2 stk 3 og stk 4 siger, at udbredelsen kan ske digitalt f.eks via nyhedsbreve, dog er ophavsretsloven lidt old school, så alle internettets mange muligheder er ikke uddybet i loven, og at det vil være en krænkelse, såfremt udbredelse sker i et lukket netværk, hvilket et nyhedsbrev må siges at være.

Kort sagt, det er ulovligt at kopiere værker og indhold fra andre, og bruge dette i et nyhedsbrev. Kopiere du fra en konkurrent, men angiver du denne som en kilde, dvs overholder god citatskik, overtræder du ikke ophavsretsloven, men derimod markedsføringsloven.

Opsummeringen på dette er derfor, at du er ophavsmanden, og du har 100% kontrol over, hvor dit værk må bruges og ikke bruges, herunder gælder også udgivelser i f.eks lukkede foraer, nyhedsmails eller lignende.

Hvad må bruges i nyhedsbreve?

For at være kort og præcis, må du faktisk kun benytte følgende ting:

  • Tekster, billeder, fotos, illustrationer mm, som du selv har taget/lavet/skrevet
  • Tekster, billeder, fotos, illustrationer mm, som du har købt rettighederne til f.eks fra en freelancer eller en fotohjemmeside
  • Tekster, billeder fotografier, illustrationer mm, som du har fået tilladelse til at ejeren
  • Tekster, billeder, fotos, illustrationer mm, som er lagt ud til brug. Her menes, at ophavsmanden har givet alle tilladelse til brug, f.eks mod en kreditering.

Alt andet du finder, som ikke passer ind i en af ovenstående 4 sætninger, bør ALDRIG benyttes, heller ikke selvom, det måske er spot on og passer perfekt i dit nyhedsbrev.

Er du i tvivl, bør du altid søge efter ophavsmanden eller ejeren af ophavsretten, og spørge denne om tilladelse til at bruge værket, eller tilbyde at købe værket/brugsretten til værket, og derefter anvende det i din mail.

Overholder du ikke de 4 sætninger, kan du risikere at få store problemer, ikke blot med overtrædelse af Lov om ophavsret, men også med overtrædelse af markedsføringsloven, dvs det kan bliver dobbelt eller tredobbelt så dyrt, som en simpel ophavsretskrænkelse.

Husk ovenstående gælder selvfølgelig kun for værker, som har værkshøjde. Ved du ikke, hvad værkshøjde eller værksbegrebet er, så kan du læse meget mere omkring dette her. Klik her (åbner i et nyt vindue).

 

Har du fået kopieret et værk, og vil du gerne have en gratis vurdering af sagen, er du altid velkommen til at kontakte os på info@not-allowed.dk

 

Spørgsmål eller kommentarer kan stilles i kommentarfeltet herunder 🙂

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.